2022. szeptember 25, vasárnap - Eufrozina

2022. Április 21. 16:05, csütörtök | Életmód

A prosztatarákhoz köthető baktériumokat azonosítottak

A prosztatarák agresszív formájához köthető baktériumokat fedeztek fel angol kutatók, akik azt remélik, eredményeik forradalmasíthatják a betegség legsúlyosabb változatának megelőzését és gyógyítását.

A Kelet-angliai Egyetem kutatói több mint 600, egészséges és prosztatarákos férfi vizelet- és prosztataszövet-mintájának bonyolult genetikai elemzését végezték el. Találtak öt baktériumfajt, amely a betegség gyors terjedéséhez köthető - írta a European Urology Oncology című szaklapban megjelent tanulmány alapján a The Guardian online kiadása.

Azt nem bizonyították, hogy ezek a baktériumok idézik elő vagy súlyosbítják a betegséget, de ha a folyamatban lévő kutatások tisztázzák a szerepüket, a tudósok olyan teszteket fejleszthetnek ki, amellyel azonosíthatók azok a férfiak, akiknél a legnagyobb a kór kockázata, valamint olyan antibiotikumokat kereshetnek, amelyekkel megelőzhetik az évente életek ezreit követelő prosztatarákot.

A tanulmány szerint akiknek a vizeletében, a prosztata- vagy daganatmintájában az öt - közülük három frissen felfedezett - baktériumból egy vagy több megtalálható volt, azoknál a korai szakaszban lévő betegség 2,6 százalékkal nagyobb valószínűséggel haladt előre, mint azoknál, akiknél nem találták meg a baktériumokat.

Colin Cooper, a Kelet-Angliai Egyetem rákgenetika-professzora, a kutatás vezetője szerint lehetséges, hogy a baktériumoknak nincs közük a betegséghez, előfordulhat például, hogy az agresszív prosztatarákban szenvedő férfiak immunrendszere gyengébb, ami lehetővé teszi, hogy bizonyos baktériumok elszaporodjanak.

A kutatók azonban erősen gyanítják, hogy a mikrobák szerepet játszanak a betegségben, ugyanúgy, ahogy a Helicobacter pylori baktérium fertőzése növeli a gyomorrák kockázatát.

"Ha biztosan tudnánk, hogy ezek a baktériumok okozzák a prosztatarákot, kereshetnénk antibiotikumot, amelyik megöli őket és reményeink szerint megakadályozná a betegség terjedését, ám ez nem ilyen egyszerű. Sok a bonyodalom: az antibiotikumok nem könnyen hatolnak a prosztatába, és olyat kell választani, amelyik csak ezekkel a bizonyos baktériumokkal végez" - magyarázta Cooper.

Noha a prosztatarák a férfiaknál előforduló daganatok közül a leggyakoribb, sok esetben nem végzetes. Agresszív formája évente mintegy 12 ezer férfi halálát okozza az Egyesült Királyságban.

2022. Szeptember 23. 14:44, péntek | Életmód

Hatvan éve nem ragyogott ilyen fényességgel a Jupiter

A Jupiter Nap körüli keringésének legfényesebb szembenállásába kerül szeptember 26-án. Az óriásbolygó 1963 óta most a legfényesebb, legközelebb tizenkét év múlva lesz hasonló a helyzet.

2022. Szeptember 20. 13:47, kedd | Életmód

Évente 153 millió tonna élelmiszert dobnak ki az Európai Unióban

Évente mintegy 153 millió tonna élelmiszert dobnak ki az Európai Unióban, csaknem 15 millió tonnával többet, mint amennyit importálnak - írta kedden a Guardian brit napilap.

2022. Szeptember 19. 13:02, hétfő | Életmód

A Kispál és a Borz jövőre a Budapest Parkban lép fel

A Kispál és a Borz a Budapest Parkban tartja egyetlen jövő évi magyarországi koncertjét május 12-én.

2022. Augusztus 31. 13:07, szerda | Életmód

Szarvasbőgés-hallgató túrákat szervez a Gemenc Zrt.

Elkezdődött a gímszarvasbikák bőgése a gemenci erdőben, a Gemenc Zrt. erdei vasúttal szervez kirándulást a bőgéstől leghangosabb erdőrészekhez - közölte az erdőgazdaság az MTI-vel.