Városlista
2024. május 13, hétfő - Szervác

Hírek

2018. Május 17. 06:15, csütörtök | Külföld

Befejezheti útját az Air France

Befejezheti útját az Air France

Az év elején még nagyszabású flottamegújításra készült, mára csaknem a megsemmisülés határára sodródott a sorozatos sztrájkok által megtépázott Air France-KLM csoport.

Kedd este rendkívüli ülést tartott a vezetőség, és a lemondott vezérigazgató helyére egy 3 fős átmeneti menedzsmentet választott meg. Ismeretlen, hogyan juthatott ilyen gyorsan csődközeli helyzetbe a negyedik legnagyobb európai légitársaság.

Az utóbbi hetekben Ferihegyen is nemegyszer szembesültek azzal a kellemetlen hírrel az utasok, hogy már megint törölték az aznapi Párizs-Budapest Air France-járatokat, mert éppen sztrájkol a francia-holland légicég alkalmazottainak egy része. Ez önmagában nem meglepő, a fapadosok, valamint a közel-keleti és az ázsiai légitársaságok világszerte szorongatják a drágábban működő európai nemzeti légicégeket, amelyeket versenyképességi gondok és bérviták egyaránt sújtanak.

Nemrég a British Airwayst is birtokló International Airline Group (IAG) és a Lufthansa vezetésének is meg kellett kötnie a maga kompromisszumát az őket ért sztrájkhullámok nyomán. Úgy tűnt, hogy az Air France-KLM csoportra is a szokásos alkudozás vár, ám az események váratlan fordulatot vettek május elején.


Rossz vezetői döntések

Kudarcot vallott ugyanis Jean-Marc Janaillac vezérigazgató kockázatos játszmája, miszerint a munkavállalók szavazzanak a menedzsment bérajánlatáról. A szakszervezetek az idei évre 5,1 százalékos béremelést követelnek.A pilóták, az utaskísérők és a földi személyzet tíz szervezetét tömörítő érdekvédelmi szövetség arra is emlékeztetett, hogy a légitársaságnál 2011 óta nem volt béremelés, tehát ezzel csak behoznák a fizetések befagyasztása óta eltelt hat év lemaradását.

Ezzel szemben a költségek lefaragásán fáradozó menedzsment összesen hét százalék emelést ígért négy évre elosztva: két százalékot ajánlott erre az évre, és 2019, valamint 2021 között lenne lehetőség további öt százalékra. A vezetés azonban fenntartotta volna a változtatás jogát abban az esetben, ha az Air France éves nyeresége 200 millió euró alatt alakul, illetve, ha erősödik az infláció. Ez utóbbi kikötések is szerepet játszottak abban, hogy a szakszervezetek után a munkavállalók több mint fele is nemet mondott a menedzsment javaslatára, melynek hatására a múlt hét elején lemondott a vezérigazgató. Kedd este rendkívüli ülést tartott a vezetőség, és a lemondott vezérigazgató helyére egy 3 fős átmeneti menedzsmentet választott meg.


Zuhanórepülésben a részvények

Ráadásul épp a lemondással szinte egy időben látott napvilágot a cég csalódást keltő első negyedéves gyorsjelentése. A vállalat 118 millió eurós működési veszteségről számolt be, szemben a korábbi év hasonló időszakának 33 millió eurós veszteségével. Az adózott eredmény ugyanebben az időszakban 269 millió euró mínuszt jelentett az egy évvel korábbi 143 millióval szemben. A sztrájksorozat – 15 alkalommal egy-egy napos munkabeszüntetés – ugyan nem bénította meg teljesen a társaságot, de az eddigi leállások már 400 millió eurós veszteséget okoztak a cégnek. Érdekes módon a cég utasforgalma a sztrájkok ellenére is 5,2 százalékkal tudott emelkedni, de az első negyedéves jelentés csak a március 31-ig tartó időszakról ad számot, az igazán kiábrándító számok az április-június időszakra várhatók.

A fentiek miatt a cégnek lefelé kell módosítania az éves becsléseit: így a korábbinál fél százalékkal kisebb kapacitásbővítés várható, valószínűleg árat is kell emelnie, és a növekvő olajárak miatt a korábban vártnál 350 millió euróval nagyobb kerozinszámlával kell számolni.

Az idei üzemi eredmény így biztosan a tavalyi alatt marad – jósolják iparági szakértők. Mindezek hatására az Air France-KLM részvényei május 7-én reggel 13 százalékkal kerültek lejjebb, míg a légitársaság papírjai idén eddig 45 százalékot zuhantak, vagyis csaknem a felére olvadt a cég értéke.

Ami a jövőt illeti, Janaillac lemondása után Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter felszólította a menedzsmentet és a munkavállalókat, hogy folytassák a tárgyalásokat.

A francia állam az Air France-KLM legnagyobb részvényese 14,3 tulajdonosi hányaddal, míg a Delta Airlines és a China Eastern 9-9 százalékot birtokol.

„Ha az Air France nem lesz versenyképesebb, ... el fog tűnni” – jelentette ki a pénzügyminiszter a BFM televízióban, jelezve, hogy az állam nem dob mentőövet a légitársaságnak. A munkaügyi reformokat - legalábbis szóban - óhajtó Emmanuel Macron francia elnök május 15-én a nemzetközi sajtónak úgy fogalmazott, egyelőre nincsenek terveik az állami részesedés csökkentésére, de nem biztos, hogy ez örökké így marad.
Az Air France-KLM csoport tehát más európai légitársaságokhoz hasonlóan úgyszintén a túlélésért harcol, miközben a szakszervezetek bérkövetelése veszélyezteti a vezetés által kidolgozott átalakulási programot.

A cégnek végre kell hajtania a szükséges karcsúsításokat, átszervezéseket a nyereséges és gazdaságos működés érdekében. A The Economist cikkírója szerint be kell látni, hogy
többé nem folyhat az ingyen pezsgő, és nem traktálhatják francia ínyencségekkel a tengerentúli járatok turistaosztályának utasait is, hiszen ez nagyon megdrágítja a jegyeket.
De nem csak e téren szükséges a takarékoskodás: az Air France pilótáinak egy része kétszer-háromszor annyit keres, mint a legnagyobb európai diszkont légitársaság, az ír Rynair alkalmazottai. Szakértők szerint a megegyezés, illetve a túlélés záloga is az, hogy a pilóták, a kabinszemélyzetek és a többi alkalmazottak türelmesebbek legyenek, és fogadják el a mérsékeltebb béremeléseket, hiszen a munkaerővel kapcsolatos kiadások a légitársaságok költségeinek tetemes részét jelentik.

Bár a helyzet most válságos, a szakértők egy része nem tart attól, hogy már most csődbe megy az Air France-KLM csoport.De hosszabb távon bármi lehetséges, hiszen ádáz harc dúl az európai légiközlekedési piacon.

Sokan állítják, hogy Európában túl sok a drága légitársaság, míg például az Egyesült Államokban lényegében négy uralja a piac 85 százalékát. Váradi József, a fapados Wizz Air alapító-vezérigazgatója a Világgazdaságnak adott interjújában beszélt arról, hogy számos csődöt vár az európai piacon, mivel jó néhány állami légitársaságot politikai alapon védenek az igazi versenytől, másrészt a magánbefektetőknél is rengeteg buta döntést lát. Szerinte a következő öt évben nagy átrendeződés várható, mely végén lehet, hogy csak négy-öt légitársaság marad talpon Európában a mai közel ötvenből. Az Air-France-KLM viszont korántsem biztos, hogy megmarad.

Forrás: origo.hu

Kép: AFP/Philippe Lopez

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 11. 07:00, szombat | Külföld

Az Egyesült Államok újabb 400 millió dollár értékű hadifelszerelést küld Ukrajnába az orosz offenzíva elleni védekezéshez

Az Egyesült Államok 400 millió dollár (mintegy 170 milliárd forint) értékű újabb fegyverszállítmányt és katonai felszerelést küld az ukrán hadsereg számára, közvetlenül a hadszíntérre.

2024. Május 09. 06:00, csütörtök | Külföld

Ukrán elnök: Ukrajna érdekelt a jószomszédi kapcsolatokban Magyarországgal

Ukrajna érdekelt a jószomszédi kapcsolatokban Magyarországgal, és a kétoldalú együttműködés fejlesztésében a kereskedelem, az energia és a logisztika területén

2024. Május 08. 10:18, szerda | Külföld

A lengyel határőrség feltartóztatott egy szökött orosz katonát

Egy, a fehérorosz határon át illegálisan Lengyelországba belépő orosz katonát tartóztatott fel a lengyel határőrség.

2024. Május 06. 12:42, hétfő | Külföld

Nem hadászati nukleáris fegyverek bevetését imitáló hadgyakorlatot rendelt el az orosz elnök

Utasította az orosz fegyveres erők vezérkarát Vlagyimir Putyin orosz elnök, hogy készüljön fel egy olyan hadgyakorlatra, amelyen nem hadászati nukleáris fegyverek használatát fogják gyakorolni