Városlista
2024. október 5, szombat - Aurél

Hírek

2024. Szeptember 28. 08:02, szombat | PR
Forrás: (x)

Csapdába kerültek a legújabb klímacélok miatt az autógyártók

Csapdába kerültek a legújabb klímacélok miatt az autógyártók

Fel kellene pörgetniük az e-autók eladását, ám a kereslet megtorpanni látszik.

Leginkább a teljesen elektromos autók piaci részesedésének növelésével tudnának alkalmazkodni a gyártók az Európai Unió hamarosan életbe lépő szabályozásához, ennek elérése azonban számos vállalat számára komoly akadályokba ütközik. A célértéket túllépő márkák bírságra számíthatnak, így van olyan autógyártó, amely a célok enyhítését sürgeti.

Az uniós szabályozás alapján az EU-ban értékesített új autók elvárt flottaátlaga már csak 93,6 gramm CO2/km lesz 2025-ben, szemben a 2021 óta érvényes 116 g/km-es határértékkel. A gyártók a cél elérése érdekében az elektromos modellek részarányát próbálják növelni, amivel a szennyező autók „hozzájárulása” a flottaátlaghoz értelemszerűen csökkenne. A folyamat azonban igencsak elakadt, hiszen az elektromos autók piaca a kezdeti lelkesedés után jelentősen lehűlt – olvasható a Next Auto honlapján.

A többség a hagyományos modelleket választja

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az elektromos autók eladásait továbbra is csak állami támogatásokkal lehet serkenteni. Németországban például júliusban 37 százalékkal esett vissza az elektromos járművek értékesítése, míg Svájcban 19 százalékos, Svédországban pedig 15 százalékos csökkenést regisztráltak. A szélesebb tömegeknek ugyanis az elektromos modellek továbbra is drágák, míg azok a fizetőképes, környezettudatos vásárlók, akik megtehették, hogy a hagyományos autóknál magasabb áron vásároltak elektromos járművet, már most is EV-ket vezetnek.

Az autógyártókra tehát egyrészt komoly nyomás nehezedik, hogy az alacsonyabb szén-dioxid flottaérték miatt elektromos autókkal bombázzák a piacot, másrészt viszont kereslet továbbra is inkább az olcsóbb, hagyományos motorral működő modellekre mutatkozik. Így csapdahelyzetben találták magukat.

Grammonként 95 eurós bírság

Alapvetően minden autógyártónak megvan a saját, a flotta átlagos tömegén alapuló célértéke. Így az olyan márkák, amelyek sok nagy SUV-t értékesítenek – mint a Mercedes-Benz vagy a BMW – magasabb célértékkel rendelkeznek, mint azok, amelyek főként kisebb méretű és kisebb motorral rendelkező, ezáltal alacsonyabb CO2-kibocsátású autókat adnak el, mint például a Dacia vagy a Citroen.

Bár a célok elérése nem könnyű, önmagában is sántít a rendszer, mivel nem ösztönzi a nagyobb, illetve nehezebb autók gyártóit arra, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi elvárásoknak. Ehelyett az elérendő célokat emeli meg az eleve környezetszennyezőbb modelleket árusító gyártók számára.

Csakúgy, mint a korábbi években, az Európai Unió a célértéket meghaladó grammonként 95 eurós bírsággal sújtja a célértéket túllépő márkákat.

Enyhítésért lobbizik a Volkswagen

Az autógyártóknak a „piaci szkepticizmus” ellenére jelentősen növelniük kell a teljesen elektromos és hibrid autók értékesítését, hogy teljesíteni tudják az Európai Unió 2025-ös CO2-kibocsátási célkitűzéseit – áll a Dataforce elemzőcég jelentésében.

Jelenleg a nagyobb autóipari gyártók közül mindössze a Volvo-t is birtokló Geely, valamint a Tesla van a 2025-re kitűzött célok alatt. Utóbbinak persze eleve nem okozhat gondot a célkitűzés teljesítése, mivel kizárólag teljesen elektromos hajtású autókat értékesít, míg a Volvo nagy számban ad el teljesen elektromos hajtású modelleket.


A 2024-ben érvényes és a 2025-re elvárt kibocsátási célok autógyártók szerint. Forrás: Dataforce

Ugyan a Toyota még csak most kezd éledezni az elektromos autók piacán, már piacvezető az alacsony károsanyag-kibocsátású full-hibrideknél, így közel áll a 2025-ös célokhoz. A Dataforce szerint a legnagyobb lemaradással a Volkswagen-csoport és a Ford szembesül.


Éppen ezért a Volkswagen a célkitűzések felpuhítását sürgeti: a VW-csoport vezérigazgatója, Oliver Blume az év elején azt mondta, hogy az EU-nak módosítania kellene a szabályozást, figyelembe véve, hogy a nulla károsanyag-kibocsátású, teljesen elektromos meghajtású autók értékesítése lelassult

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 28. 08:02, szombat | PR

Csapdába kerültek a legújabb klímacélok miatt az autógyártók

Fel kellene pörgetniük az e-autók eladását, ám a kereslet megtorpanni látszik.

2024. Szeptember 19. 09:52, csütörtök | PR

Idén átlépi a 20 milliárdos árbevételt a Jánosik Kft.

Jelentős mérföldkőhöz érkezik a több mint 30 éve alapított, 100 százalékban magyar tulajdonú Jánosik és Társai Kft.: várhatóan idén átlépjük a 20 milliárd forint éves árbevételt.

2024. Szeptember 19. 09:52, csütörtök | PR

Idén átlépi a 20 milliárdos árbevételt a Jánosik Kft.

Jelentős mérföldkőhöz érkezik a több mint 30 éve alapított, 100 százalékban magyar tulajdonú Jánosik és Társai Kft.: várhatóan idén átlépjük a 20 milliárd forint éves árbevételt.

2024. Szeptember 17. 19:02, kedd | PR

Storyum – A Felvidéki Zenekar, amely a határokon is átível

A Storyum több, mint egy zenekar