Városlista
2024. december 20, péntek - Teofil

Hírek

2019. Május 21. 18:56, kedd | Belföld

Drámai: Lángol Békéscsaba jelképe, a híres István malom

Drámai: Lángol Békéscsaba jelképe, a híres István malom

Kigyulladt az István malom Békéscsabán, a Gőzmalom téren. Az épület óriási lángokkal ég, a tűzoltók jelenleg is oltják a tüzet.

A tűz akkora lángokkal ég, hogy összesen hét településről riasztották oda a tűzoltókat – írja a beol.hu.

A helyszínre a békéscsabai, a gyulai, a mezőberényi, a mezőkovácsházi, a szarvasi, a szeghalmi és az orosházi hivatásos tűzoltókat riasztották. Az egységek a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett oltják a lángokat.

Úgy tudjuk, csődület alakult ki a környéken, az emberek siratják az ikonikus épületet, általános a döbbenet a városban. A malom mögött van a Békés Megyei Központi Kórház békéscsabai tagkórháza is, a tűz közvetlen közelében gyakorlatilag. Keressük a katasztrófavédelmet és a kórházat, szükség van-e teljes vagy részleges kiürítésre.

Beszéltünk egy kórházi dolgozóval, aki elmondta, hogy a szél a kórház felé viszi a füstöt, de a kórház udvarában áll egy tűzoltóautó. Egyelőre nem értesítették őket arról, hogy kiürítenék a kórházat.

Az MTI információi szerint egy gyalogos vette észre a tüzet, ő hívta a tűzoltókat. A katasztrófavédelmi mobil labor egészségre káros gázkoncentrációt nem mért, a tűz átterjedt az épület mind a hat szintjére.

A város jelképe

1853-ban építette Pain Antal hamburgi gépész Csabán az első gőzmalmot, amiben kilenc molnár óránként négy köböl búzát őrölt lisztté. Az akkor még csak kétemeletes malomépület 1860-ban Epstein Lipót és családja tulajdonába került, majd Deutsch Bernát pesti kereskedő vette bérbe. 1872-ben Epstein özvegyétől Rosenthal Márton gyulai szappanosmester vette meg, aki lerobbantotta az eredeti épületet, és egy újat épített. Fiai: Adolf és Ignác emelték a hazai malomipar legmodernebb üzemévé, országosan a legjobb hírű malomként tartották számon. 1915-ben egy lisztrobbanás következtében kigyulladt, súlyos károkat szenvedett az épület. Újjáépítésekor ötemeletes lisztraktárral és gabonasilóval bővült. A világháború után államosították, bővítették és fejlesztették, ekkor vette fel az István malom nevet. Fennállásának századik évfordulóján elérte addigi legnagyobb termelését: az évi 6 ezer vagont. A malom 1961-ben tért át a villamos meghajtásra. A privatizáció után, 2005-ben a malomban leállt a termelés, jelenleg – a szomszédos lisztraktárral együtt – 150 éves működés után üresen áll. A helyi védelem alatt álló épület a csabai városkép egyik legjellegzetesebb eleme.

Forrás: origo.hu

Kép: MTI/Lehoczky Péter

Ezek érdekelhetnek még

2024. December 19. 08:10, csütörtök | Belföld

Bemutatták az első magyar elektromos csuklós buszt

Bemutatta az első magyar gyártású elektromos meghajtású csuklós autóbuszt a Kravtex-Kühne csoport és a Volánbusz Zrt. szerdán Budapesten.

2024. December 19. 08:06, csütörtök | Belföld

Varga Mihály: Magyarország a 4. helyre lépett elő az uniós gazdaságfehérítési rangsorban

Elismerés az Európai Bizottságtól: Magyarország a 4. helyre lépett elő az uniós gazdaságfehérítési rangsorban - közölte a pénzügyminiszter a Facebook-oldalán szerdán.

2024. December 19. 08:04, csütörtök | Belföld

A MOHU megnövelt kapacitással dolgozik a karácsonyi időszakban

A MOHU a karácsonyi időszakban megnövelt kapacitással dolgozik a zökkenőmentes visszaváltás érdekében - közölte a vállalat szerdán az MTI-vel.

2024. December 19. 08:03, csütörtök | Belföld

Porsche Hungaria: jól teljesített az idén a magyarországi autópiac