Hírek
2019. Május 21. 18:56, kedd | Belföld
Drámai: Lángol Békéscsaba jelképe, a híres István malom
Kigyulladt az István malom Békéscsabán, a Gőzmalom téren. Az épület óriási lángokkal ég, a tűzoltók jelenleg is oltják a tüzet.
A tűz akkora lángokkal ég, hogy összesen hét településről riasztották oda a tűzoltókat – írja a beol.hu.
A helyszínre a békéscsabai, a gyulai, a mezőberényi, a mezőkovácsházi, a szarvasi, a szeghalmi és az orosházi hivatásos tűzoltókat riasztották. Az egységek a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett oltják a lángokat.
Úgy tudjuk, csődület alakult ki a környéken, az emberek siratják az ikonikus épületet, általános a döbbenet a városban. A malom mögött van a Békés Megyei Központi Kórház békéscsabai tagkórháza is, a tűz közvetlen közelében gyakorlatilag. Keressük a katasztrófavédelmet és a kórházat, szükség van-e teljes vagy részleges kiürítésre.
Beszéltünk egy kórházi dolgozóval, aki elmondta, hogy a szél a kórház felé viszi a füstöt, de a kórház udvarában áll egy tűzoltóautó. Egyelőre nem értesítették őket arról, hogy kiürítenék a kórházat.
Az MTI információi szerint egy gyalogos vette észre a tüzet, ő hívta a tűzoltókat. A katasztrófavédelmi mobil labor egészségre káros gázkoncentrációt nem mért, a tűz átterjedt az épület mind a hat szintjére.
A város jelképe
1853-ban építette Pain Antal hamburgi gépész Csabán az első gőzmalmot, amiben kilenc molnár óránként négy köböl búzát őrölt lisztté. Az akkor még csak kétemeletes malomépület 1860-ban Epstein Lipót és családja tulajdonába került, majd Deutsch Bernát pesti kereskedő vette bérbe. 1872-ben Epstein özvegyétől Rosenthal Márton gyulai szappanosmester vette meg, aki lerobbantotta az eredeti épületet, és egy újat épített. Fiai: Adolf és Ignác emelték a hazai malomipar legmodernebb üzemévé, országosan a legjobb hírű malomként tartották számon. 1915-ben egy lisztrobbanás következtében kigyulladt, súlyos károkat szenvedett az épület. Újjáépítésekor ötemeletes lisztraktárral és gabonasilóval bővült. A világháború után államosították, bővítették és fejlesztették, ekkor vette fel az István malom nevet. Fennállásának századik évfordulóján elérte addigi legnagyobb termelését: az évi 6 ezer vagont. A malom 1961-ben tért át a villamos meghajtásra. A privatizáció után, 2005-ben a malomban leállt a termelés, jelenleg – a szomszédos lisztraktárral együtt – 150 éves működés után üresen áll. A helyi védelem alatt álló épület a csabai városkép egyik legjellegzetesebb eleme.
Forrás: origo.hu
Kép: MTI/Lehoczky Péter
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 19. 08:10, csütörtök | Belföld
Bemutatták az első magyar elektromos csuklós buszt
Bemutatta az első magyar gyártású elektromos meghajtású csuklós autóbuszt a Kravtex-Kühne csoport és a Volánbusz Zrt. szerdán Budapesten.
2024. December 19. 08:06, csütörtök | Belföld
Varga Mihály: Magyarország a 4. helyre lépett elő az uniós gazdaságfehérítési rangsorban
Elismerés az Európai Bizottságtól: Magyarország a 4. helyre lépett elő az uniós gazdaságfehérítési rangsorban - közölte a pénzügyminiszter a Facebook-oldalán szerdán.
2024. December 19. 08:04, csütörtök | Belföld
A MOHU megnövelt kapacitással dolgozik a karácsonyi időszakban
A MOHU a karácsonyi időszakban megnövelt kapacitással dolgozik a zökkenőmentes visszaváltás érdekében - közölte a vállalat szerdán az MTI-vel.