Városlista
2025. december 8, hétfő - Mária

Hírek

2019. Július 31. 17:15, szerda | Külföld

Egy évtized múlva jönnek a repülő taxik

Egy évtized múlva jönnek a repülő taxik

Egy évtizeden belül a technológiai fejlődés alaposan felforgathatja a városok közlekedését: jöhetnek a pilóta nélkül repülő, helyből fel- és leszálló légijárművek, az eVTOL-ok - írja egy szakmai elemzésében a Deloitte.

Bár elterjedésüket ma még több komoly probléma akadályozza, megjelenésük a légiiparban és a légiközlekedésben ahhoz hasonló forradalmi változásokat hozhat, amelyeket mostanság az autóiparban tapasztalhatunk. Hamarosan jöhet a következő nagy ugrás a mobilitásban.

Száz évvel ezelőtt Glenn Curtiss, az amerikai repülés úttörője, az USA repülőgépiparának egyik megteremtője olyan háromüléses, leszerelhető szárnyú „repülő autókról" álmodozott, amelyek a levegőben percekre rövidítik a földön órákig tartó utazásokat.

Egy évszázad után Curtiss álma megvalósulni látszik. Kialakulóban van egy olyan új járműtípus, amely forradalmasíthatja a városok közötti és a városokon belüli áru- és személyszállítást – szögezi le a Deloitte e témában született tanulmánya.

Olyan elektromos, vagy hibrid-elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes járművekről van szó, amelyek a hagyományos helikoptereknél halkabban, gyorsabban és olcsóbban juttatják el a fuvart a célba. A kategória elnevezése a "hybrid-electric vertical takeoff and landing", azaz az eVTOL pilóta nélküli légijármű.


Az új technológia előtt tornyosuló akadályok

Azonban, mint újdonságnak, az eVTOL-nak is számos kihívással kell szembenéznie. A Deloitte tanulmánya a következő tényezőket sorolja fel, amelyek hátráltathatják ezeknek a forradalmian új típusú járműveknek az elterjedését:

Technológiai kihívások: Az eVTOL ma még nem teljesen kiforrott technológia. Megbízhatóan működő hajtóműveket, nagy pontosságú helymeghatározó rendszereket, fejlett érzékelési és balesetvédelmi megoldásokat kell megalkotniuk a technológia sikerre vitele érdekében. Kulcsfontosságú az energiagazdálkodási kérdések megválaszolása is.
Infrastrukturális kihívások: Ki kell építeni a működtetésükhöz szükséges infrastruktúrát is. A fel- és leszállóhelyeken, a parkolókon, a töltő- és szervizállomásokon, vészhelyzeti leszállóhelyeken túl elkerülhetetlen a kommunikációs és irányítási hálózat, valamint egy egységes operációs rendszer létrehozása is.
Szabályozási kihívások: Nagyon komoly kihívást jelent a működési keretek meghatározása. Nem is csoda, hogy a járművek fejlesztése mellett az eVTOL gyártók egymással összefogva gőzerővel munkálkodnak a légitaxi-közlekedés szabályozási kereteinek kialakításán is. A legnagyobb feladatot a megnövekedett forgalmú légtér biztonságos és hatékony működtetése jelenti. Ki kell építeni a pilóta nélküli járművek forgalomirányítási rendszerét, amely képes együttműködni a meglévő légiforgalmi rendszerekkel is. Ehhez megbízható és biztonságosan működő kommunikációs hálózatra, kiszámítható és következetes navigációs rendszerre és állandó felügyeletre lesz szükség.
Társadalmi kihívások: A Deloitte egy 10 ezer fős fogyasztói felmérésben vizsgálta, hogyan vélekednek az emberek az eVTOL-okról. A válaszadók közel fele szerint a technológia remek megoldás a közlekedési dugók ellen, ám 80 százalékuk úgy véli, ezek az eszközök nem teljesen biztonságosak. Kulcskérdés tehát, hogy a gyártók le tudják-e győzni ezeket a félelmeket.

Forradalmi változások jöhetnek

Amennyiben sikerül legyőzni a nehézségeket, ezek a járművek három területen hozhatnak forradalmi változást:

Légiirányítási rendszer: A hagyományos légi járműveknél, azaz a repülőgépeknél és helikoptereknél várhatóan jóval több személy- és áruszállításban részt vevő eVTOL repülhet majd, így a légteret meg kell osztani és külön-külön kell majd kezelni. Azt, hogy a két rendszer hogyan működjön egymás mellett, a kormányoknak és a helyi önkormányzatoknak kell meghatározniuk. A hatóságoknak kell majd eldönteniük, hogy a pilóta nélküli járművek milyen légialkalmassági tanúsítvány birtokában és milyen követelmények teljesítése esetén közlekedhetnek majd.


Városi infrastruktúra: A repülőtaxik kiszolgálásához szükséges létesítmények kiépítése a városban nem egyszerű és nem olcsó. Elkerülhetetlen, hogy ezen feltételek megteremtésében ne csak a vállalkozások, hanem az önkormányzatok is részt vállaljanak.


Légiipar: Ahogy az elektromos autók megjelenése is lépéskényszerbe hozta a hagyományos autógyártókat, úgy a légiiparban is komoly változásokra lehet számítani. Miképpen a technológiai fejlesztések és a földrajzi helymeghatározás előnyeit ötvözve megjelentek az autó- és utazásmegosztó szolgáltatások, és átformálták a városi közlekedés képét, az eVTOL technológia is úgy változtatja majd meg a városok közti és a nagyvárosokon belüli légiforgalmat.

A Deloitte úgy számol, hogy az új típusú légieszközök piaca 2040-re elérheti a 17 milliárd dollárt.

Szédületes ütemű fejlődés várható

A technológia gyorsan fejlődik, multinacionális óriáscégek mellett kis technológiai startupok egyaránt foglalkoznak már az eVTOL fejlesztésével. Ilyenek a szlovén Pipistrel, a brit VRCO és a RollsRoyce, az amerikai AirspaceX vagy Bell, illetve a brazil Embraer, így az első eVTOL-ok akár már egy évtizeden belül megjelenhetnek a városok egén.

A hozzájuk hasonló, már működő startupok számára indult el a Deloitte Technology Fast50 programja, amely a leginnovatívabb vállalkozásokat keresi ezen a területen.


Szokatlan légijárművet tesztelnek

Ahogy az Origo nemrégiben beszámolt róla, egy texasi cég még az idén szeretne szabadidős célokra egyszemélyes, bérelhető elektromos repülőgépeket kínálni az Egyesült Államok nagyvárosai mellett. A járműveket úgy tervezték, hogy egy joystickkal lehessen őket vezérelni, így nem kell hozzájuk pilótaengedély sem.
A LIFT cég egyszemélyes repülőgépe lehet az iparág következő sikertörténete, hiszen elsőként nyújthat egyszemélyes repülésélményt bárkinek. A gép ugyanis elég könnyű ahhoz, hogy a szövetségi légiforgalmi hatóság (FAA) "ultrakönnyű" járműnek minősítse őket. Márpedig az ultrakönnyű járművekhez nem szükséges engedély.
A drónok a közelmúltban igazi forradalmat indítottak el az emberes repülésben is, hiszen megjelenésük óta olyan fogalmakkal ismerkedtünk meg, mint a légitaxi vagy a joystickkal vezérelhető, több rotorral működő egyszemélyes repülőgép. Ezek mind a pilóta nélküli légi drónokból fejlődtek ki, csak sokkal nagyobbak azoknál, és ülőhelyet is kialakítottak bennük az utasok számára.

"A Tesla, az Uber, vagy a különböző autó-, motor-, bicikli- vagy éppen rollermegosztó szolgáltatók átalakították és teljesen újraértelmezték a városi közlekedést" - hangsúlyozza Tancsa Zoltán, a hazai programvezető.

Majd hozzáteszi: "A fejlődés azonban aligha ér véget velük."

A mobilitás teljes átalakulásának következő lépése az eVTOL és az önvezető autók megjelenése lehet.

Forrás: origo.hu

Képek: Lilium

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 05. 07:35, péntek | Külföld

Donald Trump nagyon jónak minősítette megbízottjai és Vlagyimir Putyin moszkvai találkozóját

Donald Trump amerikai elnök nagyon jónak minősítette megbízottjai és Vlagyimir Putyin orosz elnök kedden Moszkvában tartott találkozóját.

2025. December 04. 07:18, csütörtök | Külföld

NATO-főtitkár- Oroszország egyre vakmerőbb

Oroszország egyre vakmerőbb viselkedést tanúsít a NATO-val szemben, megsérti a szövetséges országok légterét, kibertámadásokat hajt végre, és kémkedésre használ hajókat a tagállamok tengeri infrastruktúrájának feltérképezésére

2025. December 03. 07:46, szerda | Külföld

Vlagyimir Putyin megfenyegette Európát

Ha Európa úgy dönt, hogy háborút indít Oroszország ellen, akkor nagyon gyorsan olyan helyzet állhat elő, hogy Moszkvának egyszerűen \"nem lesz kivel tárgyalnia\" -

2025. December 03. 07:39, szerda | Külföld

Ukrajnai háború - Megkezdődtek az orosz-amerikai tárgyalások a Kremlben

Megkezdődtek az orosz-amerikai tárgyalások kedden a Kremlben az ukrajnai rendezésről.