Hírek
2019. Július 31. 17:15, szerda | Külföld
Egy évtized múlva jönnek a repülő taxik
Egy évtizeden belül a technológiai fejlődés alaposan felforgathatja a városok közlekedését: jöhetnek a pilóta nélkül repülő, helyből fel- és leszálló légijárművek, az eVTOL-ok - írja egy szakmai elemzésében a Deloitte.
Bár elterjedésüket ma még több komoly probléma akadályozza, megjelenésük a légiiparban és a légiközlekedésben ahhoz hasonló forradalmi változásokat hozhat, amelyeket mostanság az autóiparban tapasztalhatunk. Hamarosan jöhet a következő nagy ugrás a mobilitásban.
Száz évvel ezelőtt Glenn Curtiss, az amerikai repülés úttörője, az USA repülőgépiparának egyik megteremtője olyan háromüléses, leszerelhető szárnyú „repülő autókról" álmodozott, amelyek a levegőben percekre rövidítik a földön órákig tartó utazásokat.
Egy évszázad után Curtiss álma megvalósulni látszik. Kialakulóban van egy olyan új járműtípus, amely forradalmasíthatja a városok közötti és a városokon belüli áru- és személyszállítást – szögezi le a Deloitte e témában született tanulmánya.
Olyan elektromos, vagy hibrid-elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes járművekről van szó, amelyek a hagyományos helikoptereknél halkabban, gyorsabban és olcsóbban juttatják el a fuvart a célba. A kategória elnevezése a "hybrid-electric vertical takeoff and landing", azaz az eVTOL pilóta nélküli légijármű.
Az új technológia előtt tornyosuló akadályok
Azonban, mint újdonságnak, az eVTOL-nak is számos kihívással kell szembenéznie. A Deloitte tanulmánya a következő tényezőket sorolja fel, amelyek hátráltathatják ezeknek a forradalmian új típusú járműveknek az elterjedését:
Technológiai kihívások: Az eVTOL ma még nem teljesen kiforrott technológia. Megbízhatóan működő hajtóműveket, nagy pontosságú helymeghatározó rendszereket, fejlett érzékelési és balesetvédelmi megoldásokat kell megalkotniuk a technológia sikerre vitele érdekében. Kulcsfontosságú az energiagazdálkodási kérdések megválaszolása is.
Infrastrukturális kihívások: Ki kell építeni a működtetésükhöz szükséges infrastruktúrát is. A fel- és leszállóhelyeken, a parkolókon, a töltő- és szervizállomásokon, vészhelyzeti leszállóhelyeken túl elkerülhetetlen a kommunikációs és irányítási hálózat, valamint egy egységes operációs rendszer létrehozása is.
Szabályozási kihívások: Nagyon komoly kihívást jelent a működési keretek meghatározása. Nem is csoda, hogy a járművek fejlesztése mellett az eVTOL gyártók egymással összefogva gőzerővel munkálkodnak a légitaxi-közlekedés szabályozási kereteinek kialakításán is. A legnagyobb feladatot a megnövekedett forgalmú légtér biztonságos és hatékony működtetése jelenti. Ki kell építeni a pilóta nélküli járművek forgalomirányítási rendszerét, amely képes együttműködni a meglévő légiforgalmi rendszerekkel is. Ehhez megbízható és biztonságosan működő kommunikációs hálózatra, kiszámítható és következetes navigációs rendszerre és állandó felügyeletre lesz szükség.
Társadalmi kihívások: A Deloitte egy 10 ezer fős fogyasztói felmérésben vizsgálta, hogyan vélekednek az emberek az eVTOL-okról. A válaszadók közel fele szerint a technológia remek megoldás a közlekedési dugók ellen, ám 80 százalékuk úgy véli, ezek az eszközök nem teljesen biztonságosak. Kulcskérdés tehát, hogy a gyártók le tudják-e győzni ezeket a félelmeket.
Forradalmi változások jöhetnek
Amennyiben sikerül legyőzni a nehézségeket, ezek a járművek három területen hozhatnak forradalmi változást:
Légiirányítási rendszer: A hagyományos légi járműveknél, azaz a repülőgépeknél és helikoptereknél várhatóan jóval több személy- és áruszállításban részt vevő eVTOL repülhet majd, így a légteret meg kell osztani és külön-külön kell majd kezelni. Azt, hogy a két rendszer hogyan működjön egymás mellett, a kormányoknak és a helyi önkormányzatoknak kell meghatározniuk. A hatóságoknak kell majd eldönteniük, hogy a pilóta nélküli járművek milyen légialkalmassági tanúsítvány birtokában és milyen követelmények teljesítése esetén közlekedhetnek majd.
Városi infrastruktúra: A repülőtaxik kiszolgálásához szükséges létesítmények kiépítése a városban nem egyszerű és nem olcsó. Elkerülhetetlen, hogy ezen feltételek megteremtésében ne csak a vállalkozások, hanem az önkormányzatok is részt vállaljanak.
Légiipar: Ahogy az elektromos autók megjelenése is lépéskényszerbe hozta a hagyományos autógyártókat, úgy a légiiparban is komoly változásokra lehet számítani. Miképpen a technológiai fejlesztések és a földrajzi helymeghatározás előnyeit ötvözve megjelentek az autó- és utazásmegosztó szolgáltatások, és átformálták a városi közlekedés képét, az eVTOL technológia is úgy változtatja majd meg a városok közti és a nagyvárosokon belüli légiforgalmat.
A Deloitte úgy számol, hogy az új típusú légieszközök piaca 2040-re elérheti a 17 milliárd dollárt.
Szédületes ütemű fejlődés várható
A technológia gyorsan fejlődik, multinacionális óriáscégek mellett kis technológiai startupok egyaránt foglalkoznak már az eVTOL fejlesztésével. Ilyenek a szlovén Pipistrel, a brit VRCO és a RollsRoyce, az amerikai AirspaceX vagy Bell, illetve a brazil Embraer, így az első eVTOL-ok akár már egy évtizeden belül megjelenhetnek a városok egén.
A hozzájuk hasonló, már működő startupok számára indult el a Deloitte Technology Fast50 programja, amely a leginnovatívabb vállalkozásokat keresi ezen a területen.
Szokatlan légijárművet tesztelnek
Ahogy az Origo nemrégiben beszámolt róla, egy texasi cég még az idén szeretne szabadidős célokra egyszemélyes, bérelhető elektromos repülőgépeket kínálni az Egyesült Államok nagyvárosai mellett. A járműveket úgy tervezték, hogy egy joystickkal lehessen őket vezérelni, így nem kell hozzájuk pilótaengedély sem.
A LIFT cég egyszemélyes repülőgépe lehet az iparág következő sikertörténete, hiszen elsőként nyújthat egyszemélyes repülésélményt bárkinek. A gép ugyanis elég könnyű ahhoz, hogy a szövetségi légiforgalmi hatóság (FAA) "ultrakönnyű" járműnek minősítse őket. Márpedig az ultrakönnyű járművekhez nem szükséges engedély.
A drónok a közelmúltban igazi forradalmat indítottak el az emberes repülésben is, hiszen megjelenésük óta olyan fogalmakkal ismerkedtünk meg, mint a légitaxi vagy a joystickkal vezérelhető, több rotorral működő egyszemélyes repülőgép. Ezek mind a pilóta nélküli légi drónokból fejlődtek ki, csak sokkal nagyobbak azoknál, és ülőhelyet is kialakítottak bennük az utasok számára.
"A Tesla, az Uber, vagy a különböző autó-, motor-, bicikli- vagy éppen rollermegosztó szolgáltatók átalakították és teljesen újraértelmezték a városi közlekedést" - hangsúlyozza Tancsa Zoltán, a hazai programvezető.
Majd hozzáteszi: "A fejlődés azonban aligha ér véget velük."
A mobilitás teljes átalakulásának következő lépése az eVTOL és az önvezető autók megjelenése lehet.
Forrás: origo.hu
Képek: Lilium
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 08:09, péntek | Külföld
A Nemzetközi Büntetőbíróság elfogatóparancsot adott ki Benjámin Netanjahu ellen
A Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) elfogatóparancsot adott ki Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök, valamint Joáv Gallant nemrégiben leváltott izraeli védelmi miniszter ellen - tájékoztatott a hágai székhelyű bíróság csütörtök
2024. November 22. 08:06, péntek | Külföld
Ukrán légvédelem: Interkontinentális ballisztikus rakétával támadta az orosz hadsereg Dnyipro városát
Az orosz hadsereg több különböző típusú – közöttük egy interkontinentális ballisztikus – rakétával támadta csütörtök reggel Dnyipro városának ipari és közmű-infrastruktúráját – közölte az ukrán légierő.
2024. November 21. 07:52, csütörtök | Külföld
A bitcoin történelmi csúcson, 94 ezer dollár fölött
2024. November 19. 07:51, kedd | Külföld
Kreml: minőségileg új helyzetet teremt egy olyan döntés, amely megengedi a mélységi csapásokat Oroszország ellen
Oroszország abból indul ki, hogy minőségileg új helyzetet teremt egy arról meghozott döntés, hogy ATACMS rakétákkal csapások mérhetők Oroszország belsejébe - jelentette ki Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője hétfőn újságíróknak.