Városlista
2024. július 19, péntek - Emília

Hírek

2011. Január 21. 07:45, péntek | Sport
Forrás: NSO

Egy szárny nem teheti tönkre az F1-et

Egy szárny nem teheti tönkre az F1-et

A Formula–1 vezető szakemberei attól tartanak, az energia-visszanyerő rendszer (KERS) újbóli bevetése és az állítható hátsó légterelők miatt túlságosan is könnyűvé válik az előzés 2011-ben, ugyanakkor nem engedik, hogy a sportág e

A Formula–1-ben dolgozó mérnökök egy csoportja évek óta olyan megoldások kifejlesztésén dolgozik, amelyeknek köszönhetően könnyebbé válik az előzés az F1-ben. A legújabb ötlet a tavaly a McLaren által kifejlesztett F-csatornán alapul: ha az egyik versenyző kellőképpen megközelíti riválisát, lehetősége nyílik a hátsó légterelő átállítására.

Gombnyomásra az egyenesben csökken a kocsi légellenállása, nő a végsebessége, így el tud húzni ellenfele mellett. A módszer annyira sikeresnek ígérkezik, hogy egyesek szerint már túl könnyű is lesz az előzés, és ha a gyorsabb versenyzők az első körökben maguk mögé utasítják a lassabbakat, akik nem tudnak védekezni, sokkal inkább unalomba fulladnak a versenyek.

„Nagyon fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, s ne essünk át a ló másik oldalára – mondta Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója. – Az előzések hiánya túl van lihegve. Aki érti a sportágat, pontosan tudja, hogy minél nehezebb az előzés, annál nagyobb az értéke, és annál emlékezetesebb egy-egy sikeres manőver. Én nem tudnám élvezni azt, ha folyamatosan oda-vissza előzgetnék egymást az autók. A lényeg, hogy meg kell izzadni az előrejutásért, ki kell dolgozni a manővert."

Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke egyetértett Newey-val.

„Rendkívül divatos lett azt szajkózni, hogy több előzés kell a Formula–1-be, pedig tavaly alig győztem számolni a sikeres manővereket, Lewis egymaga az első négy futamon 39-szer javított a helyezésén a pályán végrehajtott előzéssel – mondta Martin Whitmarsh. – Túl van becsülve az előzések fontossága, néhány fantáziátlan ember elkezdett erről áradozni, és mindenki megijedt. Pedig szerintem az igazi izgalmat a kiszámíthatatlanság jelenti, a közönség az időmérő és a verseny előtt is azon morfondírozik, mi lesz a végkifejlet, és ezért ül a tévé elé."

A brit szakember szerint azonban nem kell attól tartani, hogy az új eszköz élvezhetetlenné teszi a futamokat, hiszen pont az a jó az állítható hátsó légterelőben, hogy ez a funkciója könnyen módosítható vagy kikapcsolható.

„Megajándékoztuk magunkat ezzel az eszközzel, s most az a lényeg, hogy ügyesen használjuk. Ha mégis katasztrófa lenne az eszköz – bár szerintem nem lesz az –, könnyen megváltoztathatjuk a működését, vagy kiiktathatjuk. Ám ha kell, még drasztikusabbá tudjuk tenni a hatását."

Whitmarsh rámutatott: a különböző autók más-más hatásfokkal fogják kihasználni az állítható hátsó légterelőt, hiszen nem mindenki használja majd a KERS-et. „Ha egy KERS-szel felszerelt autó előz a légterelő leárnyékolásával egy KERS nélküli kocsit, könnyedén túljuthat rajta, ám ha a KERS-et nélkülöző gép egy KERS-est támad, korántsem biztos, hogy sikerrel jár. Most még nem lehet tudni, hogyan alakulnak ezek a manőverek, s ez a bizonytalansági tényező is csak izgalmassá teszi majd az első versenyeket."

Ezek érdekelhetnek még

2024. Július 18. 07:47, csütörtök | Sport

Magyar Nagydíj - Herendi sisakban versenyez Norris a Hungaroringen

Lando Norris teljesen egyedi, Herendi sisakban versenyez majd a hétvégén sorra kerülő 39. Forma-1-es Magyar Nagydíjon.

2024. Július 17. 07:51, szerda | Sport

BL-selejtező - Walesi ellenfél vár a Ferencvárosra

A The New Saints lesz a Ferencváros labdarúgócsapatának ellenfele a Bajnokok Ligája selejtezőjének második fordulójában.

2024. Július 15. 07:56, hétfő | Sport

Spanyolország negyedszer Európa-bajnok

A spanyol labdarúgó-válogatott immár egyedüli csúcstartóként negyedszer lett Európa-bajnok, miután vasárnap 2-1-re legyőzte a sorozatban második döntőjét elveszítő angol csapatot.