Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2020. Január 24. 17:11, péntek | Belföld

Folytatják a Szőke Tisza roncsainak kiemelését

Folytatják a Szőke Tisza roncsainak kiemelését

A legnagyobb Magyarországon épült lapátkerekes gőzös roncsainak kiemelése még folytatódik, péntek délutánra a partra vontatásának felénél tartanak. A munkák a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást.

Heizler Tamás, a helyszínen a munkálatokat végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője azt mondta, az erősen megrongálódott hajótestet több mint 80 métert vontatták csörlők és egy Magyarországon először itt alkalmazott csigasor segítségével.

A 300 tonnásra becsült tömegű hajó mozgását az erre a célra készített felfújható ballonok segítik, amelyeken gördülni tud a test.

A vontatás hozzávetőleg óránként 16-18 méteres sebességgel folyik, de pénteken a déli órákban egy hosszabb szünetre kényszerültek, mert a csigasor elérte a csörlőket, ezért át kellett szerelni az összességében mintegy két kilométeres kötélzetet.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsát a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével a Szeged melletti tápéi öbölnél vontatták partra.

A munkák - kisebb technikai nehézségeket leszámítva - a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást. A gépházban, a gőzgéphez rögzített konzol - melyet a hosszú előkészítő munka során alakítottak ki - is elég szilárd ahhoz, hogy kibírja a vontatás során jelentkező hatalmas erőhatásokat.

„Az optimista számítások szerint a hajótest szombaton a déli órákra érheti el a Tápéi-öbölben épített rámpa legmagasabb pontját, akkor a lehető legkíméletesebb módon vízszintesbe állítják és a parttól távolabb húzzák" – mondta Heizler Tamás.

Ezután kezdődhet el a roncs takarítása, hiszen még rengeteg iszap, hordalék, víz van a testben és csak ezt követően tudják pontosan felmérni, milyen állapotban van a hajó.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.

A Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben, a több mint 77 méteres kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajó a monarchia felbomlását követően a Sas, majd 1930-ban a Szent Imre nevet kapta.

A gőzös a második világháború alatt Ausztriába került, csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra. Az 1950-ben Felszabadulás nevet kapó hajót 1957-58-ban újították föl és építették át sétahajóvá.

1976-ban vonták ki a forgalomból, ezt követően állóhajóként üzemelt a fővárosban,

két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a Tápéi-öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt.

Forrás: origo.hu

Kép: MTI/Máthé Zoltán

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 22. 07:56, péntek | Belföld

Orbán Viktor szerint óriási mértékben sikerült kiszélesíteni Magyarország mozgásterét

Az elmúlt egy évben óriási mértékben sikerült kiszélesíteni Magyarország mozgásterét, elsősorban a nemzetközi politikai térben, ami a határon túli magyar közösségek megerősödését is jelenti

2024. November 22. 07:54, péntek | Belföld

Rogán Antal abban bízik, sokan fogják használni a Digitális Állampolgárság Programot

Abban bízom, hogy a Digitális Állampolgárság Program alkalmazás széles tömegeknek elnyeri a támogatását, sokan fogják használni, mert látni fogják, hogy így egyszerűbb ügyet intézni, magukat azonosítani

2024. November 21. 07:51, csütörtök | Belföld

Szijjártó Péter: Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége hazánkban építi fel az első gyárát a régióban

Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége Magyarországon építi fel első közép-európai gyárát, kétszáz új munkahelyet teremtve ezzel Dunavarsányban - jelentette be szerdán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.