Hírek
2020. Január 24. 17:11, péntek | Belföld
Folytatják a Szőke Tisza roncsainak kiemelését
A legnagyobb Magyarországon épült lapátkerekes gőzös roncsainak kiemelése még folytatódik, péntek délutánra a partra vontatásának felénél tartanak. A munkák a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást.
Heizler Tamás, a helyszínen a munkálatokat végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője azt mondta, az erősen megrongálódott hajótestet több mint 80 métert vontatták csörlők és egy Magyarországon először itt alkalmazott csigasor segítségével.
A 300 tonnásra becsült tömegű hajó mozgását az erre a célra készített felfújható ballonok segítik, amelyeken gördülni tud a test.
A vontatás hozzávetőleg óránként 16-18 méteres sebességgel folyik, de pénteken a déli órákban egy hosszabb szünetre kényszerültek, mert a csigasor elérte a csörlőket, ezért át kellett szerelni az összességében mintegy két kilométeres kötélzetet.
A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsát a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével a Szeged melletti tápéi öbölnél vontatták partra.
A munkák - kisebb technikai nehézségeket leszámítva - a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást. A gépházban, a gőzgéphez rögzített konzol - melyet a hosszú előkészítő munka során alakítottak ki - is elég szilárd ahhoz, hogy kibírja a vontatás során jelentkező hatalmas erőhatásokat.
„Az optimista számítások szerint a hajótest szombaton a déli órákra érheti el a Tápéi-öbölben épített rámpa legmagasabb pontját, akkor a lehető legkíméletesebb módon vízszintesbe állítják és a parttól távolabb húzzák" – mondta Heizler Tamás.
Ezután kezdődhet el a roncs takarítása, hiszen még rengeteg iszap, hordalék, víz van a testben és csak ezt követően tudják pontosan felmérni, milyen állapotban van a hajó.
A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.
A Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben, a több mint 77 méteres kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajó a monarchia felbomlását követően a Sas, majd 1930-ban a Szent Imre nevet kapta.
A gőzös a második világháború alatt Ausztriába került, csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra. Az 1950-ben Felszabadulás nevet kapó hajót 1957-58-ban újították föl és építették át sétahajóvá.
1976-ban vonták ki a forgalomból, ezt követően állóhajóként üzemelt a fővárosban,
két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a Tápéi-öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt.
Forrás: origo.hu
Kép: MTI/Máthé Zoltán
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 22. 08:51, vasárnap | Belföld
Orbán Viktor szerint Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
2024. December 22. 08:47, vasárnap | Belföld
A TEK egységei jelen vannak a karácsonyi vásárokban
A Terrorelhárítási Központ (TEK) egységei jelen vannak a vidéki és a fővárosi karácsonyi vásárokon, így a Szent István-bazilika és a Vörösmarty tér környékén is - közölte a szervezet szombaton az MTI-vel.
2024. December 21. 09:04, szombat | Belföld
637 200 forint volt a bruttó átlagbér októberben
Októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 637 200 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 438 900 forint volt.
2024. December 21. 09:02, szombat | Belföld
Orbán Viktor üdvözölte Románia schengeni csatlakozását
Mi, magyarok már régóta abban voltunk érdekeltek, hogy Románia velünk a schengeni övezetben legyen és velünk együtt élvezze annak az előnyeit.