Városlista
2024. szeptember 9, hétfő - Ádám

Hírek

2011. Január 26. 16:00, szerda | Helyi
Forrás: Győr-M-S Megyei Rendőr-főkapitányság

Javult megyénk baleseti mutatója

Javult megyénk baleseti mutatója

Az elmúlt években Európa számos országában új közlekedéspolitikai program kiadására került sor. Általánosan elfogadottá vált, hogy a közúti közlekedésbiztonság javítására a célirányos célkitűzéseket tartalmazó programok a leg

Magyarország nemzeti közlekedéspolitikai programját – mely a „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” címet viseli – a Parlament 2004. év elején fogadta el, s a koncepció a közösségi szándéknál enyhébb célkitűzéseket tartalmaz. A megfogalmazott cél: a személysérüléses balesetek és a halálos áldozatok számának 2010-ig történő 30 %-os, valamint 2015-ig történő 50 %-os csökkentése. A mérsékeltebb célok meghatározásának indoka egyrészt az, hogy a program kidolgozásakor hazánk még nem volt az EU tagállama, továbbá a célkitűzések reálisabban tükrözték a magyar közlekedésbiztonság helyzetét, s annak javításában rejlő lehetőségeket. Európai szinten megállapíthatóvá vált, hogy az Európai Unió közlekedéspolitikai koncepciójában túlzott elvárások kerültek megfogalmazásra.
Brüsszelben, 2010. július 22-én az Európai Közösségek Bizottsága elfogadta a következő évtizedre vonatkozó közlekedésbiztonsági programot. Az EU ennek nyomán megalkotta a 4. Közlekedésbiztonsági Akcióprogramot, mely a 2010-2020 időszakra fő célként a halálos balesetben elhunytak számának 40 %-kos csökkentését, további célként a személyi sérüléses balesetek számának 20 %-kos, a gyermekbalesetek számának 60 %-os csökkentését tűzte ki.
2010. november 30-án megtartott Hogyan tovább? Közlekedésbiztonság a Fehér Könyv után” című konferencián aláírásra került a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Belügyminisztérium által közösen elkészített – a Belügyminisztérium irányítása alá tartozó szervezetek számára - a 2011-2013-as Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram. Az Akcióprogram olyan alapdokumentum, amely a közúti közlekedésbiztonság javítását, azon belül közösen a balesetben meghalt személyek számának csökkentését tűzi ki célul. Cél: A közúti balesetek halálos áldozatainak száma 2013-ban ne haladja meg a 708 főt (2001-ben 1239 fő volt).

Kiemelendő tény, hogy a bázisidőszakhoz (2001.év) viszonyítva az össz sérüléses baleseti szám megyénkben 14%-kal (955-ről 824-re) csökkent. Az össz baleseti szám mellett 2010-ben sikerült mindhárom sérüléses kimenetellel járó baleseti számunkat is csökkenteni. A halálos balesetek száma 37 %-kal (55-ről 35-re), a súlyos sérüléses 22 %-kal (336-ról 264-re), a könnyű sérüléses pedig 7%-kal (564-ről 525-re) csökkent.

Megállapítható, hogy a 2001.év óta megyénkben történt halálos balesetek száma 2010. évben alakult a legkedvezőbben. A tavalyi – 2001 óta a halálos balesetek számát tekintve a legjobb - évünket is sikerült felülmúlnunk hisz további 8%-kal csökkent a halálos balesetek száma megyénkben. 2001 - 2010 évek között megyénkben bekövetkezett sérüléses balesetek számának alakulását a következő táblázat tartalmazza.

A balesetek számával párhuzamosan csökkent a személyi sérülések száma is. Az alábbi táblázat is jól szemlélteti, hogy 2001. óta kiemelendő változást a balesetben meghalt személyek számának alakulásában 2010-ben sikerült elérnünk (60-ról 38-ra - 37%-kal csökkent). A Magyar Közlekedéspolitika célkitűzésének megfelelően a halálos áldozatok számának alakulásában sikerült felülmúlnunk a meghatározott célokat országos és megyei szinten is. 2001-ben 1232 fő, míg 2010-ben 734 fő (-41%) vesztette életét hazánkban. Megyénkben 2001-ben 60 fő, 2010-ben 38 fő (-37%) vesztette életét közlekedési balesetben. Fentieknek megfelelően tovább kell csökkenteni a sérüléses balesetek számát, illetve a közlekedési balesetek során életüket vesztett személyek számát, melyet kiemelt feladatunknak kell tekinteni.

A bázisévhez (2001.) képest a súlyos sérülést megyénkben 2010-ben (-21%-kal kevesebben) 312-en, míg könnyű sérülést (-5%-kal kevesebben) 827-en szenvedtek el.

A kapitányságok által felterjesztett jelentések alapján 2010 évben – 2009 év hasonló időszakához viszonyítva - a személyi sérüléssel járó közúti balesetek számában 3%-os csökkenés volt tapasztalható (846-ról 824-re).

2010. évre vonatkozóan kiemelendő, hogy a 2009-ben történt 38 halálos balesethez képest 2010-ben 35 esetben történt megyénkben halálos kimenetelű közlekedési baleset. A súlyos sérüléses balesetek száma (261-ről 264-re) 3 esettel nőtt, a könnyű sérüléses balesetek száma 547-ről 525-re (-4%) csökkent.

2010. évben megyénk illetékességi területén közúti közlekedési balesetben 38 fő vesztette életét (2009-ben 42 fő), súlyos sérülést 312-en (2009-ben 307-en), míg könnyű sérülést 827-en (2009-ben 829-en) szenvedtek.

2010-ben megyénkben ittasan 101 balesetet okoztak, ami 2001-es évhez képest 38 %-kos, a tavalyi évhez képest 2%-kos (103 eset) csökkenést eredményezett. Kiemelendő a változás, az ittasan okozott balesetek súlyossági mutatóinak alakulásában is. 2001-hez képest 50%-kal (8-ról 4-re), a tavalyi évhez viszonyítva 20%-kal (5-ről 4-re) csökkent a halálos, 2001-hez képest 43%-kal (65-ről 37-re) csökkent, a tavalyi évhez viszonyítva viszont 22%-kal (29-ről 37-re) nőtt a súlyos sérüléses, 2001-hez képest 33%-kal (89-ről 60-ra), 2009 évhez képest 13%-kal (69-ről 60-ra) csökkent a könnyű sérüléses ittasan okozott balesetek száma.

Az ittas járművezetők közül továbbra is a személygépkocsi-vezetők, a kerékpárosok és a segédmotor-kerékpárosok okoznak legtöbb sérüléssel járó balesetet.

A baleseti okokat vizsgálva megállapítható, hogy megyénkben (az országostól eltérően) a fő okok gyakorlatilag továbbra is változatlanok – az elsőbbségi jog meg nem adása, gyorshajtás, irányváltoztatás, kanyarodás szabályainak megszegése –. Megállapíthatjuk, hogy e három fő baleseti ok visszaszorítására a jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetni, hiszen ezek miatt következett be 2010-ben a balesetek 63 %-a.

Közút-vasút szintbeni kereszteződések baleseti helyzete a fokozott akciók, ellenőrzéseknek is köszönhetően javulást eredményezett. A sérülés nélküli balesetek száma 10-ről 5-re csökkent. 2010-ben nem történt halálos (2009-ben 2 eset), a súlyos sérüléses 1-ről 0-ra csökkent, a könnyű sérüléses közút-vasút szintbeni kereszteződésben történt balesetek száma pedig megegyezik a tavalyi év adataival (4-4 eset).

Kedvezően alakultak a gyermekbalesetek számadatai is 2010-ben. Számuk a tavalyi évhez képest 15 %-kal (61-ről 52-re) csökkent. Részben ez köszönhető annak is, hogy egész évben kiemelt sajtó és propaganda tevékenységet folytattunk ezen belesetek megelőzése érdekében. Az óvodákban és iskolákban közlekedési oktatásokat és vetélkedőket szerveztünk, illetve eredményesen végrehajtásra került az „egy iskola-egy rendőr” és az iskola rendőre program.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 09. 09:14, hétfő | Helyi

Jövőre már pilótákat is képeznek a Széchenyi-egyetemen

A nagy utasszállító repülőgépek vezetésére készíti fel a hallgatókat az a képzés, amelyet a győri Széchenyi István Egyetem indít 2025 februárjától a Wizz Air légitársasággal partnerségben.

2024. Szeptember 09. 08:09, hétfő | Helyi

Iskolapélda Győrben is

Iskolapélda elnevezéssel indított kampányt a rendőrség annak érdekében, hogy tanévkezdéskor ne történjen gyermekeket érintő közlekedési baleset.

2024. Szeptember 09. 07:08, hétfő | Helyi

Veszélyes növény közeledik hozzánk – jelezte az agrárminiszter

A kaukázusi medvetalp mérgező, fényérzékenyítő növény, veszélyes, mivel már az emberi bőrrel érintkezve kifejti mérgező hatását.

2024. Szeptember 08. 09:12, vasárnap | Helyi

Bíró Attila visszatért, a vízilabda edző a GYVSE Uni-Győr női szakágvezetője

Visszatér Bíró Attila a vizilabdasportba.