2024. május 29, szerda - Magdolna

2017. Október 03. 13:37, kedd | Külföld
Forrás: mti

Könnyből fakasztottak elektromosságot ír kutatók

Ír tudósok felfedezték, hogy a könnyben és a tojásfehérjében lévő fehérje nyomás hatására képes elektromosságot létrehozni.

A Limericki Egyetem Bernal Intézetének kutatói megfigyelték, hogy a lizozim fehérje, amely megtalálható a tojásban, az emberi testnedvekben - mint a könny vagy a nyál - elektromosságot hoz létre, ha nyomás alá helyezik.

Ez a folyamat, a piezoelektromosság már régóta ismert a tudósok körében. Ez egy olyan fizikai jelenség, amelynek során bizonyos anyagokon, mint például a kvarckristály
összenyomás hatására elektromos töltésszétválasztás lép fel, a mechanikai feszültségváltozás elektromos feszültséget hoz létre, sőt a jelenség megfordítható.

Az ilyen piezoelektromos anyagokat már számos alkalmazásban felhasználják, mobiltelefonokban rezgés- és hangtovábbításra vagy a mélytengeri szonárokban, ultrahangkészülékekben. A csontról, az ínről és a fáról régóta köztudott, hogy piezoelektromossággal bír.

"Miközben a piezoelektormosságot széles körben felhasználjuk, azt nem kutatták, hogy ez a bizonyos fehérje is képes elektromosságot létrehozni. A lizozim kristályban a piezoelektromosság mértéke jelentős. Ugyanolyan, mint a kvarcé. De mert ez egy biológiai anyag, ezért nem mérgező, és számos új területen lehet alkalamazni" - idézte Aimee Stapletont, az Applied Physics Letters tudományos folyóiratban megjelent kutatás vezető szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Természetes forrásokból könnyű előállítani lizozim fehérje kristályokat. A kristály pontos szerkezete 1965 óta ismert. Ez a második fehérje szerkezet és az első enzim szerkezet, amelyet feltártak kutatók. De mi vagyunk az elsők, akik kimutattuk a piezoelektromosságot a lizozim esetében" - tette hozzá Tewfik Soulmine professzor, a tanulmány társszerzője.

A felfedezéssel szélesedhet a piezoelektromosság használata, a jövőben alkalmazható lesz a gyógyszerkibocsátásra a testben oly módon, hogy a lizozimot fiziológiai pumpaként használják, amely a környezetéből gyűjt energiát. Mivel biokompatibilis és piezoelektromos, alternatívája lehet a hagyományos piezoelektromos energiatermelőknek, amelyek közül sokban mérgező anyagok, mint például ólom van.

2024. Május 27. 06:00, hétfő | Külföld

Számos halálos áldozata és több tucat sérültje van az Egyesült Államok középső államait sújtó újabb viharoknak

Legkevesebb tízen meghaltak, köztük gyerekek az Egyesült Államok középső államaiban kialakult tornádókban vasárnapra virradóra.

2024. Május 26. 09:03, vasárnap | Külföld

Az Egyesült Államok visszafogottságra kérte Kínát a Tajvan közelében indított hadgyakorlat kapcsán

Az Egyesült Államok a Tajvan közelében indított hadgyakorlatának korlátozására sürgette a kínai haderőt szombaton, amely a katonai műveleteket az új tajvani elnök beiktatását követően indította.

2024. Május 25. 08:13, szombat | Külföld

Putyin: Zelenszkij legitimitása megszűnt

Megszűnt Volodimir Zelenszkij ukrán elnök legitimitása, a kérdés az, hogy kivel kell tárgyalásokat folytatni Ukrajnában - jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz államfő Minszkben.

2024. Május 23. 08:07, csütörtök | Külföld

Románában épül meg Európa legnagyobb lőporgyára

Csaknem 400 millió eurós beruházásból Romániában, Brassó megyében épül meg Európa legnagyobb lőporgyára - erősítette meg Nicolae Ciuca szenátusi elnök, volt kormányfő szerdán Bukarestben.