Hírek
2010. December 24. 14:25, péntek |
Belföld
Forrás: HírTV
Különleges turisztikai látványosság Budapesten
![Különleges turisztikai látványosság Budapesten](/external/image_cache/a/d/c/adcdc2707c5ae68a8848ef09f53bd062.jpg)
A nagykörúti forgalomhoz túl kicsi lett volna az UV-villamosok kapacitása – mondta az MNO-nak a fővárosi közlekedési vállalat sajtóirodája, de a Duna mindkét oldalát így is ünnepi díszbe öltözteti a karácsonyi „fényvillamos”. A l
A 2A, kedden és a 19-es villamos vonalán bárki felszállhat a BKV fényvillamosára. A csillogó karácsonyi nosztalgiajárat normál díjszabással – azaz érvényes jeggyel vagy bérlettel – vehető igénybe, hat év alattiak ingyenesen utazhatnak a különleges járaton.
A kultikus magyar jármű
Az UV típusjelzésű villamos a fővárosi villamosközlekedés II. világháború utáni korszakának legmeghatározóbb szereplője. Elnevezése a távvezérelhető U típusú motorkocsiból eredeztethető. A Ganz 1956 és 1965 között 375-öt gyártott belőle, így vált a legnagyobb darabszámú magyar villamossá. Lekerekített robusztus formái, műbőr és fa ülései, dekoritlemezei, paravánfalai, izzólámpái az 1950-es évek hangulatát idézik. Eredetileg pótkocsi vontatására nem volt alkalmas, rugós csengővel lehetett jelezni, és vezetőfülkéje nyitott volt. Kerek volt a viszonylatszám tartójának üvege a homlokfalon, és fényszóró helyett sugárvető volt rajta. Az első szerelvény 1956. április 3-án mutatkozott be a budapesti 2-es vonalon. Hamarosan közbenső pótkocsik besorozását tette szükségessé a férőhelyek növelésének igénye. Az így kialakult szerelvények évtizedekig meghatározták a legnagyobb forgalmú gerincvonalak képét. A leghosszabb ideig a 47-es és 49-es viszonylatokon közlekedett, ráadásul szinte kizárólag háromkocsis összeállításban. Az ezredfordulóra jelentősen visszaszorult a fővárosi sínekről. Kezdetben a hannoveri villamosok, később a Combinók érkezésével a Nagykörútról felszabadult Ganz csuklósok váltották fel az addig UV-kocsikkal kiadott vonalakat. 2007. augusztus 20-án legördült az utolsó szerelvény a Szabadság hídról, és ezáltal végleg nyugovóra tért.
A budai oldal is díszbe öltözik
Turisztikai szempontból a 2A és a 19-es járat vonala a leglátványosabb, ezért választotta ezeket a BKV a karácsonyi „fényvillamos” útvonalául. Tavaly csak a pesti Duna-parton közlekedett a speciális járat, amelyről a világörökség részét képező budai Vár is megcsodálható, idén azonban a 19-es járattal a budai oldalt is díszbe öltöztetik. A nagykörúti forgalomhoz azonban túl kicsi lett volna az 55 éves UV-szerelvény kapacitása – állítja az MNO-nak a közlekedési vállalat.
A BKV nem tervezi más járművei karácsonyi dekorálását, mert mindössze egy-két motorkocsiból álló járműre elegendő, 3,5 kilométeres, 39 200 ledből álló fényfüzére van. A kocsik belsejét sem tervezik a mostaninál jelentősebben feldíszíteni. Jövőre sem várható, hogy az adventi időszakban a Mikulás torkaszakadtából üvölti a jól ismert „Jegyeket, bérleteket!” felszólítást, illetve hogy tobozokkal teli fenyőfaágakból csöpög a fejünkre a gyanta. Szintén nem ülteti át a müncheni példát a BKV, mely szerint a német nagyvárosban forralt bort is árulnak a karácsonyi járaton. A Nemzeti Közlekedési Hatóság egy rendelete ugyanis kimondja, hogy menetrend szerint mozgó járművön nem szolgálható fel étel-ital. A rongálástól tartva üzemben a villamos mindkét kocsiját folyamatosan őrzik. Az ellenőrök nem büntetnek a járművön, de érvényes menetjegy, illetve bérlet hiánya esetén leszállítanak.
Pluszköltségek nélkül, turistáknak is
A cégnek nincsenek pontos számadatai arról, hogy az utasok száma mennyivel emelkedett meg a fényvillamosoknak köszönhetően, azonban az elmondható, hogy rengetegen szállnak fel rá. Üzemeltetésük a díszítés és egyéb ráfordított költségek ellenére sem jár jelentős pluszköltséggel, hiszen a nosztalgiajáratokon nincs fűtés, és teljesítményfelvételük is kevesebb.
A fényvillamossal a budapesti utazóközönséget kívánják gyönyörködtetni és a hazánkban tartózkodó külföldiek figyelmét is felhívni a speciális járatra. A turisztikai látványosságot 96 szállodában hirdeti szórólapokkal, angol nyelvű plakátokkal a Magyar Turizmus Zrt. Tizennégy külképviseleti székhelyén, valamint a Tourinform-irodákban – tájékoztatta lapunkat a BKV.
A közlekedési vállalat 2009-ben is azzal kedveskedett az utazóközönségnek, hogy normál díjszabással lehetett utazni a karácsonyi „fényvillamoson” – ez idén sincs másképp. Feltételezhetően jövőre sem lesz ingyenes a járat, hiszen a főváros rendeletben határozza meg a tarifákat. Április elejétől május közepéig ugyanez az UV-szerelvény tavaszváró villamos lesz, virágokkal felmatricázva – nyilatkozta az MNO-nak a fényvillamos egyik vezetője, Fodor István.
MNO - Radócz Ákos
Ezek érdekelhetnek még
2024. Július 29. 08:11, hétfő | Belföld
Menczer Tamás: sok fiatal csatlakozására számítok!
Sok fiatal Fideszhez csatlakozására számít a jövőben Orbán Viktor miniszterelnök szombati, tusványosi beszéde hatására a Fidesz-KDNP kommunikációs igazgatója, aki erről a Kossuth rádió Vasárnapi Újság című műsorában beszélt.
2024. Július 29. 08:09, hétfő | Belföld
Indul a Digitális Állampolgárság Program
Indul a Digitális Állampolgárság Program, ősztől egyre több ügyet lehet mobiltelefonról intézni, s már lehet előregisztrálni a kormányablakokban
2024. Július 29. 08:08, hétfő | Belföld
Zömében derült, napos idő várható a héten
A héten derült, napos idő várható, csütörtöktől zivatarok is érkezhetnek - derül ki a HungaroMet Zrt. országos, középtávú előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2024. Július 28. 11:02, vasárnap | Belföld
Gyopáros Alpár: több mint 1,8 milliárdos támogatást kaptak az önkéntes tűzoltó-egyesületek a Magyar falu programban
A kormány több mint 1,8 milliárd forint értékben támogatott önkéntes tűzoltó-egyesületeket az elmúlt több mint négy évben a Magyar falu programban működő Falusi Civil Alapon keresztül