Városlista
2024. július 16, kedd - Valter

Hírek

2016. Június 22. 13:47, szerda | Helyi
Forrás: WELL PR Ügynökség

LONDONBA KÉSZÜL A GYŐRI DIÁKOK KÜLÖNLEGESEN ENERGIAHATÉKONY JÁRMŰVE

LONDONBA KÉSZÜL A GYŐRI DIÁKOK KÜLÖNLEGESEN ENERGIAHATÉKONY JÁRMŰVE

Idén először a brit fővárosban, a Shell Eco-marathon Europe 2016-os versenyén mutathatják meg a hazai mérnöktehetségek, hogy hány kilométert tesznek meg 1 kWh energiával

A győri Széchenyi István Egyetem diákjai is próbára teszik járműépítési készségüket a Shell Eco-marathon Europe 2016-os egyedülálló nemzetközi versenyén, amelyen a résztvevő csapatok újabb és újabb energiahatékonysági technológiákkal kísérleteznek közúti pályán.

Ezen a nyáron, rendhagyó módon a Make the Future négynapos fesztivál során mutatkoznak be a londoni Queen Elizabeth parkban a legkiemelkedőbb és legizgalmasabb energetikai ötletek, amelyek meghatározhatják a jövőnket.
A 29 országból - Európából és azon túlról – érkező közel 200 diákcsapat keményen dolgozott, hogy befejezzék azokat az ultra-hatékony autókat, amelyekkel az ikonikus londoni helyszínen versenyezhetnek. A június 30. és július 3. között rendezett verseny során a diákok újabb és újabb energetikai megoldásokkal kísérleteznek, hogy kiderüljön, ki tud a legnagyobb távolságot megtenni a legkevesebb üzemanyaggal.

„A Shell Eco-marathon egy remek lehetőség, hogy innovatív és még ismeretlen megoldásokat tesztelhessenek a jövő műszaki és energetikai szakértői. Külön öröm számunkra, hogy idén egy több ezer embert megmozgató fesztivál keretében Londonban mérkőzhetnek meg a diákok, akik között hat magyar csapatot is köszönthetünk. Sok-sok kilométert és izgalmas versenyt kívánok nekik!” – köszöntötte a magyar résztvevőket Juhász Péter a Shell Hungary Zrt. kiskereskedelmi üzemeltetési igazgatója.

A győri Széchenyi István Egyetem csapata az egyik legtapasztaltabb és legeredményesebb résztvevője a magyar mezőnynek. A 2016-os versenyre számos újítással, például a teljes pálya szimulációjával és az informatikai rendszer jelentős megújításával készültek. „Az idei verseny talán legmeghatározóbb változása az új versenypálya, illetve annak merőben más topográfiája. Ebben az évben ismét a dobogó, illetve minél jobb helyezés elérése a célunk, azonban a mezőny rendkívül erős, ezért továbbra sem lesz könnyű dolgunk” mondta Pup Dániel a csapat vezetője.

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapatának célja az elektromos energiával hajtott járművek hatékonyságának növelése illetve a technológia életképességének bizonyítása. A győriek idén már kilencedik alkalommal vesznek részt a Shell Eco-marathon Europe versenyen. A csapat gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök informatikus, építőmérnök és kereskedelem marketing szakos hallgatók részvételével indul.

A 2008-as és 2010-es évben első, 2012-es évben második helyezést értek el a diákok napelemes járművükkel az úgynevezett Urban Solar kategóriában. 2011-ben elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Team Spirit különdíjat. Mivel a 2012-es versennyel megszűnt a tisztán Solar meghajtású járműosztály, 2013-tól az elektromos (Battery-Electric) kategóriában versenyez a csapat egy teljesen új járművel, 2014-ben negyedik helyezést értek el, tavaly pedig a dobogó harmadik fokára állhattak.

A versenyre való felkészülés során a diákok továbbfejlesztették többek között a karosszéria alatt az első tengelycsonkot, az első lengőkarokat, a kormányműt, a hátsó lengőkart és a fékrendszert, valamint csökkentették az alumínium mart felni tömegét. Készült továbbá idén egy saját tervezésű, a versenyre optimalizált villamos gép, és a jármű kommunikációs rendszerének zavarcsökkentése mellett egy új tápegységet is kialakítottak, valamint új energiahatékonyabb duda és ablaktörlőmotort is beépítettek.

Sőt, a győriek már a 2017-es versenyre is gondoltak, hiszen következő évi versenyszabályzat szerint a belső fogyasztókat is mérni fogják, ezért a diákok már most felkészítették az autó rendszerének nagyobb perifériáit erre.

Az informatikai rendszeren is számos fejlesztést hajtottak végre a diákok: a 2016-os versenyre olyan algoritmust írtak, amely képes a legkevesebb energia felhasználásával felgyorsítani az autót utazósebességre. Ennek köszönhetően a gyorsítási szakaszban 15%-kal alacsonyabb az autó fogyasztása, amely jelentős javulást eredményez.

Az idei új, londoni pálya legnehezebb szakaszán 3 méter emelkedő van 280 méter hosszon, amely nagy fejtörést okozott a csapatnak a korábbi szinte teljesen sík rotterdami pályához képest. A diákok felismerték ezt a kihívást és az informatikai részlegük készített egy szimulációt a saját versenyautójukról, ahogy végighalad a meghatározott nyomvonalon. Ez a megoldás a nemzetközi mezőny körében nagy elismerést váltott ki, mivel a győri hallgatók használtak először magassági adatokat a pálya modellezéséhez.

Ebben az évben a csapatok hivatalos szállítójaként a Waberer’s International Nyrt. biztosítja a járművek és a szükséges felszerelés Londonba szállítását. A vállalat stratégiai vezérigazgatói tanácsadója, Szűts Ildikó kiemelte: „Fontosnak tartjuk, hogy akár ilyen módon is támogassuk a felsőoktatást, hiszen a Waberer’s cégcsoport számára a képzett munkaerő az egyik legnagyobb érték Magyarországon.

Az elmúlt három évtizedben a Shell Eco-marathon Europe egyedülálló eseménye látogatók ezreit vonzotta minden évben, ezzel is elősegítve az energia és a mobilitás jövőjéről szóló párbeszédet. Idén a verseny a Make the Future London ingyenes és nyilvános rendezvény része, amelyen a legkiemelkedőbb ötletek és találmányok mutatkoznak be választ kínálva a világ energetikai kihívásaira. A rendezvényen résztvevő nagyközönség személyesen is megismerheti ezeket az ötleteket, hozzáadhatja a sajátjait, és maga is csatlakozhat az izgalmas utazáshoz egy alacsonyabb széndioxid-kibocsátású jövő felé.
Még több információ a londoni Make the Future fesztiválról és a Shell Eco-marathon Europe-ról a http://www.makethefuture.shelloldalon található.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Július 16. 09:11, kedd | Helyi

Félmillió az alap, jól lehet keresni Győr-Moson-Sopronban

Győr-Moson-Sopronban bruttó egymillió forintot is kereshetnek a szakképzett fizikai munkások, de a betanított munkások bére is elérheti a 650 ezret.

2024. Július 16. 08:16, kedd | Helyi

A víz mellett a sót is pótolni kell

Legalább két-három liter folyadékot kell elfogyasztani a nyári melegben.

2024. Július 16. 07:14, kedd | Helyi

Győrieknek féláron ad most belépőt a múzeum

A győri lakosok kedvezményt kapnak a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum kiállításaira szeptember végéig – tette közzé az intézmény. A kedvezmény az ideiglenes lakcímmel rendelkezőkre is vonatkozik.

2024. Július 15. 09:13, hétfő | Helyi

Munka a kánikulában: a medence partján sem könnyű

A sorozatunkat folytatjuk egy evidensnek tűnő helyszínen: a strandon. Hogy bírják a meleget azok, akik karnyújtásnyira vannak a medencétől?