Hírek
2019. Március 12. 16:00, kedd | Helyi
Széchenyis lett a világbajnok gyorsaságimotor-versenyző
Egyedülálló integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök képzés kezdődött a Széchenyi István Egyetemen. A több szempontból is különleges első évfolyamra Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző is beiratkozott.
Vannak olyan alkalmak, amikor az ember tudni ugyan nem tudhatja, de érezni érzi, hogy nagy pillanatok részese lett. Ilyen volt a beiratkozás az integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök szakirányú továbbképzésen, ahol Némethné Farkas Kata, a Felnőttképzési Központ vezetője, dr. Hanula Barna, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja és dr. Feszty Dániel, a Járműfejlesztési Tanszék vezetője köszöntötte a résztvevőket, közöttük Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyzőt.
Az első évfolyam hallgatói körét döntő részben a motorkerékpár-szerelőket, versenyszerelőket, vízi sport motorszerelőket képező Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola (MAMI) szakembergárdája alkotja. Ők lesznek azok, akik a Széchenyi István Egyetem oktatói és a versenysport reprezentatív képviselői mellett a képzésben is szerepet vállalnak majd. Ahogy Máthé István, a MAMI műszaki igazgatója fogalmazott, önmaguk fejlesztik, és saját magukon tesztelik a tananyagot. Ugyanis az európai kontinensen teljesen egyedülálló képzésről van szó.
„Öt évvel ezelőtt kerestük meg dr. Hanula Barnát és dr. Szekeres Tamást azzal a szándékkal, hogy közösen hozzunk létre versenymérnök képzést. Vagyis hosszú előkészítő munka eredménye, hogy itt lehetünk, és ki kell hangsúlyozni, hogy a győri egyetemben kezdettől kiváló partnerre találtunk. A legközelebbi ilyen iskola Angliában van, de ott is elsősorban az autós vonalra képeznek szakembereket. Ők a nagy példakép, a Forma 1-es csapatok házi iskolája” – mondta Máthé István, és hozzáteszi, hogy egyelőre a kétkerekűekre koncentrálva indulnak, de a jövőben szeretnék a palettát szélesíteni, az oktatást pedig angol nyelven is biztosítani. A felvevőpiacnak első körben minimum Közép-Európát tekintik, de ez a kör a jövőben remélhetőleg gyorsan bővülni fog. Az itt képzett szakembereket a motorkerékpár technikában, illetve a technikai sport területén olyan széles látókörrel vértezik fel, hogy a teljes járművet, illetve az egész versenyrendszert kezelni tudják. A képzés pedig sok különleges helyszínt, legendás versenypályákat és csapatokat is felölel majd.
Házigazdaként dr. Hanula Barna dékán úgy fogalmazott: „Egyetemi hallgatóként már magam is versenyeztem, és ez alapozta meg elismertségemet a szakmában itthon és külföldön egyaránt. A verseny az, ahol nagyon gyors, és állandó a változás. Itt aki fékez, veszít. Jó példa erre, hogy csütörtökön kiadták a munkát, pénteken volt a gépátvétel, hétvégén a verseny, hétfőn pedig már mondták, hogy mit csináljuk meg újra. Ez volt a munkatempó a versenysportban, és így tanultuk közben a mérnökséget” – mondta a járműfejlesztés németországi világelitjében évtizedeket töltő szakember, mindenkinek azt kívánva, hogy „Tanuljunk sokat egymástól!”
Dr. Hanula Barna, Talmácsi Gábor, és a Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola vezetői, Lévay Károly és Máthé István egyeztetik a tennivalókat.
Dr. Feszty Dániel szakvezető, a Járműfejlesztési Tanszék vezetője kiemelte: „Az Audi Hungaria Járműmérnöki Karon vagyunk, és az Audi génjeiben benne van a versenysport.” Elmondta, hogy őt is az autósport, a Forma 1 szeretete hozta a mérnöki pályára. A motorsportban már letette a névjegyét Magyarország, és egy újabb fontos lépés lehet a fejlődésben a most induló képzés. „Megtiszteltetés, hogy tanszékünk részesévé válhatott mindennek, és a széchenyis, világszínvonalú hallgatói versenycsapatokban nevelkedett kollégáink olyan kiváló szakemberekkel, versenyzőkkel működhetnek együtt, mint Talmácsi Gábor” – hangsúlyozta Dd. Feszty Dániel.
A világbajnok gyorsaságimotor-versenyző, akit szeretete jeléül az egész ország Talmának becéz, önmaga is részt vett a beiratkozáson, és válaszolt közben kérdéseinkre.
„Nagyon örülök, hogy ez a képzés megvalósult, és én is tagja lehetek, mint hallgató és oktató egyaránt. Pályafutásomról röviden csak annyit, hogy öt különböző motormárka gyári versenyzője lehettem. Tíz éven keresztül a MotoGP-ben képviseltem Magyarország színeit és nagyon szép sikereket értem el, a világbajnoki cím mellett kétszer lettem harmadik. De nem csak a versenyeredményekről szóltak az elmúlt évek. A gyárak általában azért is alkalmaztak, mert nagyon jól tudtam fejleszteni a különböző motorokat, jó érzékkel adtam meg a szükséges visszajelzéseket. Sok-sok technikussal és mérnökkel dolgozhattam együtt a világ legkülönbözőbb pontjain, és a pályafutásom alatt megszerzett rengeteg tapasztalat az új képzésnél is hasznos lehet. Eközben jómagam is fejleszthetem elméleti tudásomat széchenyisként” – mondta Talmácsi Gábor, külön kitérve arra, hogy így is szeretné segíteni a magyar utánpótlást, az élsportot. Nemzetközi kapcsolatai pedig egyrészt a végzős hallgatóknak lehetnek előnyösek, másrészt abban is segíthetnek, hogy rendszeresen legyenek vezető külföldi szaktekintélyek az előadók között.
Gábor a Testnevelési Egyetemen, sportszervező, sportmenedzsment szakon szerzett diplomát, emellett elvégezte az edzőképzést is, és segíti a pályamotorosokat. Jelenleg elsősorban saját vállalatcsoportja, a Talmácsi Group irányítása köti le az idejét. 2013-as nagy balesete után évekig nem ülhetett versenymotorra, mert lábsérülése miatt nem tudta rendesen működtetni a váltót. Tavaly viszont már újra 3000 kilométert ment pályán, ami jónak számít, és idén is már 1500-at. Az integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök szakirányú továbbképzés pedig egy új, izgalmas pálya lehet a számára.
Közlekedési szolgáltatás tervező szakmérnököket is képeznek
Az integrált motorkerékpár versenymérnökképzéssel párhuzamosan egy másik unikális képzés is indult a Széchenyi István Egyetemen. Dr. Horváth Balázs szakvezető, az Építész, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar dékánja elmondta, hogy a Közlekedési Tanszéknek régóta nagyon jó kapcsolata van a hazai busz- és vasúttársaságokkal, közlekedésszervezőkkel, és az utóbbi évben felfigyeltek arra a tendenciára, hogy sok nem közlekedési végzettségű munkatárs dolgozik ezeknél a cégeknél. Akik bár a saját területükön kiváló szakemberek, ugyanakkor nem feltétlenül látják át a cég teljes működését. Ezért határozták el egy olyan továbbképzés megvalósítását, ami azoknak szól, akik közlekedési társaságoknál dolgoznak, de nem közlekedési végzettségűek. A jelentkezők magas száma jó visszajelzés arra, hogy a közlekedési szolgáltatás tervező szakmérnök/szakember képzésre valóban jelentős a piaci igény.
Nyerges Csaba/Széchenyi István Egyetem
Forrás: gyorplusz.hu
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 09:11, péntek | Helyi
Hamarosan kérhető a háziorvosoktól az idei Covid-oltás
Oltópontok helyett idén a háziorvosoktól kérhetik a páciensek a frissített covid-oltást – közölte Müller Cecília országos tisztifőorvos a Magyar Kórházszövetség és a Medicina Fórum közös konferenciáján.
2024. November 22. 08:14, péntek | Helyi
Sorban állnak az autósok a gumisoknál Győrben is
Szinte megrohamozták a gumiszervizeket az autósok Győrben.
2024. November 22. 07:15, péntek | Helyi
Egyetemisták segíthetnek megoldani a fekvőrendőr-kérdést
Győrújfalun az Akácos utcában fekvőrendőrt szeretnének az ottlakók gyalogátkelőhellyel és sebességkorlátozó táblával.
2024. November 21. 09:16, csütörtök | Helyi
Használt tűzoltóautóra gyűjtenek a rajkai tűzoltók
Még augusztusban keresték meg a rajkai tűzoltókat az ausztriai Breitenau községből, hogy eladnák az ottani lánglovagok a tulajdonukban lévő Mercedes-Benz Sprinter gépjárművüket.